de ontbrekende schakel
Een kind ontwikkelt en ontdekt zichzelf en de wereld en wordt beïnvloed door de verschillende werelden waarin het zich beweegt. Werelden met elk hun eigen specifieke kennisvelden en expertise over en rondom het kind en de ontwikkeling.
Ouders bijvoorbeeld kennen hun kind al vanaf de zwangerschap. Ze herkennen vaak dingen van zichzelf in hun kind, omdat ze hetzelfde DNA dragen. De familiesystemen van beide ouders komen ook samen in hun kind(eren). En gewoontes, patronen, inprentingen vanuit het familiesysteem, opvoeding en levenservaringen worden (bewust en onbewust) doorgegeven aan hun kind. Iedere ouder heeft ook een eigen achtergrond, behoefte en stijl van opvoeden. En vaak staan we er niet bij stil dat hierin ook groei en ontwikkeling mogelijk is.
De professionals in de wereld van bijvoorbeeld de kinderopvang of onderwijs hebben een grote schat aan kennis en hebben vaardigheden geleerd over ontwikkeling, psychologie, opgroeien, gedrag, pedagogiek en nog veel meer. Kennis die bij de ouders vaak niet aanwezig is, maar die wel bijdraagt aan het welbevinden van het kind als de ouders hiermee kennis maken.
De OuderConsultant neemt een unieke plek in tussen de verschillende werelden van het kind.
We hebben gemerkt dat veel ouders zoekende zijn naar passende hulp. Vaak ook wachten, hopen dat de kinderopvang of school expertise heeft. En vaak zien we dat het maanden duurt voordat er passende hulp is. En als er geen diagnose is dan is het helemaal een zoektocht.
Ook de professionals hebben al in de gaten dat er iets moet gebeuren. Hebben onderling en in het team vaak al overlegd en zijn binnen hun werkveld vaak al op zoek naar oplossingen. Echter zien we ook dat dit weer de nodige tijd kost.
De OuderConsultant kan vanaf het begin al wat doen!
We kijken mee, gaan met de ouders thuis aan de slag en voegen onze ruime ervaring, kennis en expertise aan de verschillende werelden waarin het kind zich beweegt toe. Op deze manier ontstaat er voor het kind een nieuwe bedding vanuit bredere inzichten en kennis.
Ouderconsultancy is zeker niet altijd nodig. Maar daar waar ouders of mensen uit de organisatie vragen hebben of een verstoring in de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind en/of in het gedrag waarnemen kan het al in een heel vroeg stadium inzetten van de OuderConsultant van grote en vooral ook duurzame meerwaarde zijn.
Door onze onafhankelijke positie zijn wij niet gebonden aan procedures en wachtlijsten. Vaak is de zoektocht naar passende hulp lastig door ingewikkelde procedures, lange wachtlijsten, niet beschikbare budgetten, protocollen of veel personeelswisselingen. Instanties die te maken hebben het bieden van hulp zijn vaak ook gebonden aan (interne) protocollen en vergoedingen/ budgetten die al dan niet beschikbaar zijn. En er komt vaak pas hulp als er een diagnose is. Hulp die in de ogen van ouders ook vaak traag op gang komt.
Ook zien we dat veel overleggen en gesprekken veel tijd in beslag nemen omdat de agenda's van de verantwoordelijke medewerkers vol staan. Dit proces moet zeker waar nodig in gang gezet worden, maar intussen moet er wel wat gebeuren. En dat doen wij.
En meestal zien we door onze interventies al veel verbetering en ontspanning ontstaan. Vooral omdat we mét de kwaliteiten en mogelijkheden van de ouders aan de slag gaan. Hun achtergrond en kennis meenemen én samenwerken met organisatie en ouders.